film

Jag känner att jag beöver ge utlopp för lite negativitet.
Idag på historialektionen (för övrigt dagens enda lektion) såg vi på de sista minuterna av en film om vikingarna.
Jag förstår inte varför de ska göra de där "skolfilmerna" så oerhört tråkiga och tröttsamma.
Jag brukar kämpa som bara den för att lära mig något att de där filmerna, men det är inte lätt.
Jag har några punkter som jag inte alls förstår

* Varför all denna sövande musiken? Jag har funderat över det här de senaste filmerna som jag har sett i skolan och i ALLA har det varit musik. Sure, musik piggar upp det mesta, men är man lite småtrött, så är inte en blandning av mörkt rum, något man inte är intresserade av och sövande panflöjt eller liknande någon bra kombo.
Ännu värre blir det när musiken fortsätter i bakgrunden när filmrösten börjar prata igen, för då blir iaf jag helt snurrig i huvudet och vet inte vad jag ska fokusera på.
* Varför görs dessa filmer så långa? 1 timme fungerar inte. I alla fall inte för mig. Istället för att ägna 20 av filmen om vikingarna till att berätta hur dataprogrammen som fifflar med arkeologiska fynd fungerar, så kan de ha en lite lagom lång film som ger en bild av hur vikingarna levde. Jag skulle säga att en skolfilm bör vara 30, max 40 minuter, för att man ska orka intressera sig,
* Sist, men absolut inte minst. VARFÖR GÖR DE INTE FILMERNA INTRESSANTA? Vikingarna, eller antiken skulle kunna varaganska intressant, men jag kan faktiskt inte tycka att filmerna är det, även fast jag försöker. Att se strider i slowmotion (med den sövande musik i bakgrunden) visar inte så mycket av hur det var på den tiden.

Jag säger inte att det är lätt att göra en bra skolfilm, påpekar bara några saker att tänka på. :]

Nea


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0