simhall del 2

image7

Yeah, så komemr tvåan.
Som jag tidigare nämnt åker jag och mina föräldrar till Hultsfred och simmar en gång i veckan.
Motionssimmet i Hultsfred består endast av två vanor och det är oftast mycket folk.
Det innebär trängsel.

Att var och en simmar i sin egen takt har jag full förståelse för, helt klart.
Jag simmar inte jättefort själv.
Det som irriterar mig är när inte alla följer de få reglerna som gäller i motionssimmet.
Reglerna må vara oskrivna, men inte alls svåra att lista ut.
* Man simmar som enligt bild ett, hela tiden runt.
* Eftersom alla har full rätt att simma i sin egen takt, måste det även finnas ett sätt att simma om.
Detta gör man när det passar. Precis som i trafiken är det den som ska förbi som ska
anpassa sig. Man simmar inte om precis innan en vändning, om det gör att personen som blir
omsimmad blir instängd. Se bild två.
För att det ska flyta på simmar man inte i mitten av bassängen, om man inte håller på att simma om.
* Väljer man att inte simma om, så simmar man på tillräckligt avstånd för att man inte gång på
gång ska röra vid den framför.
* Är det mycket folk så simmar man inte i bredd, för som ni ser i figur tre blir det omöjligt
för den stackarn som ligger bakom att simma om. Det är inte kul att fastna bakom ett
kafferep om man har kommit dit för att motionera!

Detta är självklarheter, som många ändå verkar ha svårt för.
Det enda men egentligen behöver känna till är vad respekt handlar om.
Självklart kan det ruckas lite på reglerna om det är mycket plats i bassängen.
Jag bör kanske nämna att tre personer får precis får plats att simma i bredd
på två banor. det är alltså inte så gott om plats att simma om.

Jag har gjort en liten iaktagelse. Det är väldigt ofta så att personer med
simglasögon är dåliga på att visa respekt, utan istället kör sitt eget race.
Jag dömmer absolut inte ut alla glasögonsimmare. Bara en lite iaktagelse.

Kommentarer
Postat av: Sara

Det är hemskt hur en del förstör genom att göra så lite. Det är likadant i Gullringen, fast kanske inte lika mycket..

2008-02-07 @ 20:17:15
URL: http://donotlietomeanymore.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0