syskon

Forskning har visat att syskonrelationen ofta är mycket viktigare än man kan tro. Den har betydelse för såväl social förmåga som utveckling av självkänsla och identitet. Syskonrelationen spelar även in när det gäller utveckling av problemlösningsförmåga och förhållandet till intimitet. Det är inte bara så att syskon påverkar varandra direkt, utan det sker också en indirekt påverkan i form av att även föräldrarna påverkas av sina barn Om föräldrarna blir påverkade av något av sina barn förändrar det deras beteende, ofta även mot de andra barnen i familjen. (Klasén McGranth, 2008)


Syskonförhållandet påverkar alltså en hel del hur vi utformas under vår uppväxt. Hur påverkas man då av att växt upp med ett syskon som är helt annorlunda, både från en själv och från alla andra i ens omgivning?


Inledning och utgångspunkt för min uppsats.
Någon dag ska jag hälsa på mina föräldrar för att
titta ut en bild på min syster och mig när vi var små.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0